Generalitati COREL DRAW!
Caseta de instrumente
Corel Draw este un program de grafica extrem de puternic care, cu fiecare
noua versiune, devine mai performant. Cu ajutorul sau se pot realiza si
prelucra fisiere grafice ce pot fi
folosite si de alte aplicatii. Astfel, artistii amatori pot sa creeze imagini
cu aspect profesional, fara sa aiba prea multe cunostinte artistice. Ruleaza sub mediul Windows si foloseste
lucrul cu mouse-ul in aproape toate operatiile. Ocupa multa memorie externa si
incarcarea lui necesita mult timp.
Exista doua moduri
grafice: bitmap si vectorial.
Imaginile bitmap
sunt stocate punct cu punct. Aplicatiile de tip bitmap construiesc o imagine
prin umplerea acesteia cu puncte, ca un mozaic. Au avantajul unei adaptari
foarte bune pentru descrerea imaginilor complexe. Insa au si dezavantaje:
imaginile bitmap se conserva de la creare la imprimare, netinând seama de
rezolutia imprimantei, astfel ca imaginea finala nu poate fi optimizata;
spatiul de memorie ocupat de imaginile bitmap este foarte mare.
In modul vectorial,
imaginile sunt stocate sub forma de primitive grafice (curbe Bézier). In loc de
a considera o imagine ca fiind un ansamblu de puncte, se foloseste un vector.
Fiecare obiect grafic este creat pornind de la o definire a formelor ce il
compun si carora le sunt asociate atribute (culoare, grosime etc.). aplicatiile
vectoriale creeaza obiecte sau forme definite prin formule matematice. Modul
vectorial se adapteaza rezolutiei imprimantei, oferind posibilitatea optimizarii
imaginii finale. Imaginile sunt stocate in fisiere putin voluminoase si se
manevreaza mult mai usor.
Ecranul Corel Draw!
contine:
-
Componente stabile
·
Bara de titlu
·
Bara de meniuri
·
Barele de defilare
·
Fereastra de editare
·
Pagina de lucru
-
Componente optionale (care pot fi personalizate)
·
Paleta de culori
·
Riglele
·
Linia de stare – care ofera informatii despre un
obiect selectat sau despre o actiune ce are loc
·
Caseta de instrumente
1.
Pick (selectie) –
selecteaza obiecte sau grupuri de obiecte. Poate fi folosit si pentru a muta,
intinde, scala, roti si inclina obiectele
2.
Shape (forma) –
contine mai multe instrumente:
-
Shape – functia acestui instrument depinde de
tipul obiectului selectat
-
Linie / curba – modifica forma prin deplasarea nodurilor
sau a punctelor de control
-
Text – modifica atributele de caracter si
spatierea selectiva a caracterelor
-
Imagine bitmap – decupari partiale
-
Dreptunghi – rotunjeste colturile
-
Elipsa – creeaza arce sau sectiuni de elipsa
-
Knife (cutit) –
permite taierea unui obiect
-
Eraser (radiera) –
permite stergerea portiunilor unui obiect
-
Free Transform
(transformari libere) – permite rotirea obiectului selectat
3.
Zoom (scalare) –
pentru reprezentarea desenului pe ecran la o scara cât mai convenabila de lucru
4.
Pen (creion) –
permite desenarea de linii, curbe si linii de cote. Are 4 moduri de utilizare:
-
Freehand
(desen liber). Pentru desenarea unei linii drepte, se executa un click de
inceput, se deplaseaza mouse-ul si se executa un click de final. Pentru
desenarea unui poligon, se da dublu click pe nodurile intermediare.
-
Bézier Tool
(desenare in modul Bézier) – este un mod de desenare bazat pe definirea unor
puncte de inceput si de sfârsit ale unor segmente de curba. Aceste noduri sunt
interconectate. Prin deplasarea punctelor de control corespunzatoare nodurilor,
curba poate fi remodelata.
-
Artistic Media
– traseaza o curba artistica
-
Dimension Tool
– deseneaza linii de cotare verticale, orizontale si oblice
-
Connector Line
– conecteaza doua obiecte printr-o curba
-
Interactive
Connector –
traseaza linii intre obiecte
5.
Rectangle
(dreptunghi) – deseneaza un dreptunghi. Pentru desenarea unui patrat, se tine
apasata tasta CTRL. Daca se vrea desenarea dinspre interior spre exterior, se
tine apasata tasta SHIFT.
6.
Ellipse (elipsa) - deseneaza
o elipsa. Pentru desenarea unui cerc, se tine apasata tasta CTRL. Daca se vrea
desenarea dinspre interior spre exterior, se tine apasata tasta SHIFT.
7.
Polygon (poligon) –
permite desenarea unui poligon (cu mai multe vârfuri, stelat), a unei spirale
(simetrice sau logaritmice) sau a unui cadru liniat.
8.
Text – permite
editarea unui text de tip artistic (care permite modelarea ulterioara a
acestuia) sau paragraf (pentru aplicatii care contin mult text).
9.
Interactive Fill
– pentru efecte de umplere personalizate
10. Interactive
Transparency – pentru transparenta umplerii
11. – Interactive Blend – amesteca doua
obiecte, intermediind progresiv formele si culorile lor
-
Interactive Contour
– creeaza o serie de forme concentrice ce radiaza in launtrul sau in afara obiectului
selectat
-
Interactive Distortion
– distorsioneaza un obiect in mod regulat
-
Interactive Envelope
– distorsioneaza un obiect in mod neregulat
-
Interactive Extrude
– da aparenta de 3D unui obiect
-
Interactive Drop Shadow
– umbreste un obiect selectat
12. – Eyedropper –
imprumuta culoarea zonei pe care se da click
-
Paintbucket
– umple conturul inchis pe care se da click cu culoarea curenta
13. Outline
– pentru liniile de contur: marime, culoare, model, none (fara linie de contur)
14. Fill
– pentru umplerea unui obiect. Contine mai multe butoane, pentru diferite
efecte de umplere.
Aplicatii:
1. Testati
efectele actionarii fiecarui buton din caseta cu instrumente.
2. Realizati
un banner pentru o pagina de garda a
site-ului dvs. Folositi efecte de umplere diverse, modificati contururile,
umbriti obiectele etc.
3. Realizati
un desen care sa va reprezinte.